هیأت وزیران در جلسه روز چهارشنبه 23 مرداد 1398 به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری، آییننامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی را تصویب کرد.
بر اساس این تصویب نامه، تهیه، عرضه و یا واگذاری آثاری از قبیل رساله، پایان نامه، مقاله، طرح پژوهشی، کتاب، گزارش یا سایر آثار مکتوب پژوهشی - علمی و یا هنری اعم از الکترونیکی و غیرالکترونیکی توسط هر شخص به قصد انتفاع و به عنوان حرفه یا شغل - با هدف ارائه کل اثر و یا بخشی از آن توسط دیگری به عنوان اثر خود، جرم بوده و مرتکب یا مرتکبان علاوه بر واریز وجوه دریافتی به خزانه دولت مشمول مجازات میشود.
آییننامه فوق با هدف برخورد با مراکز فروش پایاننامه، مقالات علمی و امثال آن و نیز با رویکرد پیشگیری و مقابله با تقلب علمی در سطح مؤسسه تهیه و تدوین شده است.
همچنین به موجب آیین نامه مذکور، افرادی که با ارائه پایان نامه جعلی موفق به دریافت مدرک تحصیلی شده اند، حتی پس از فراغت از تحصیل، مدرک تحصیلی حاصل از تقلب آنان ملغیالاثر خواهد شد.
لازم به ذکر است در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران " قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی " در مورخ ۳۱/۰۵/۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۸/۶/ ۱۳۹۶ به تایید شورای نگهبان رسیده بود.
آیین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی
ماده ۱- در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:
قانون: قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی -مصوب ۱۳۹۶-
وزارت: هر یک از وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (حسب مورد)
مؤسسه: هر یک از دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی اعم از دولتی و غیردولتی مصوب شورای گسترش وزارت و سایر مراجع قانونی و حوزه های علمیه دارای مجوز از شورای گسترش حوزه های علمیه.
خدمات متعارف: خدماتی که بخشی از فرایند ماهوی طراحی، انجام و گزارش نتایج پژوهش نیستند و برون سپاری آنها توسط گروه پژوهشی یا پژوهشگر به شخص ثالث در ازای پرداخت حق الزحمه یا مانند آن براساس عرف علمی متخصصین هر رشته موجه است.
آثار متقلبانه: آثار مندرج در متن ماده واحده قانون.
مشابهتیابی (همانند جویی): ساز و کاری که در آن، سامانه تحت شبکه (وب) با دریافت متن از کاربر و مقایسه خودکار آن با متن کامل پیشنهاده (پروپوزال)، پایان نامه، رساله، کتاب، طرح پژوهشی و مقاله های موجود در پایگاه های داده و مدارک دارای دسترسی آزاد در شبکه (وب)، نوشته های همانند را بازیابی و میزان همانندی و منبع اطلاعات همانند را نشان می دهد.
ایرانداک: پژوهشگاه علوم و فناوری ایران و همتراز آن (حسب مورد).
ماده ۲- به منظور سیاستگذاری و انجام اقدامات پیشگیرانه موضوع بندهای (۱) و (۲) تبصره (۷) ماده واحده قانون، تدوین استانداردها و راهنماهای اخلاق در پژوهش، نظارت، اعتباربخشی، ایجاد هماهنگی و وحدت رویه بین کارگروه های اخلاق در پژوهش مؤسسات، تدوین استانداردهای تهیه آثار علمی از قبیل رساله، کتاب، پایاننامه، مقاله، طرح پژوهشی و مانند آنها و رسیدگی به اعتراضات نسبت به تصمیمات کارگروه اخلاق در پژوهش مؤسسات، کارگروه وزارتی اخلاق در پژوهش در سطح وزارت و با ترکیب زیر تشکیل می شود:
۱- معاون پژوهشی وزیر (رییس)
۲- معاون آموزشی وزیر.
۳- معاون حقوقی و امور مجلس وزیر.
۴- رییس ایرانداک.
۵- دو نفر پژوهشگر صاحبنظر عضو هیئت علمی.
۶- یک نفر عضو هیئت علمی رشته حقوق
۷- دو نفر صاحبنظر در حوزه اخلاق در پژوهش.
تبصره ۱- اعضای ردیفهای (۵)، (۶) و (۷) این ماده به پیشنهاد معاون پژوهشی وزیر و با حکم وزیر به مدت (۲) سال انتخاب میشوند و انتخاب آنان برای دو دوره متوالی مجاز است.
تبصره ۲- دبیرخانه کارگروه در معاونت پژوهشی وزارت بدون ایجاد ساختار سازمانی جدید تشکیل میشود و تصمیمات کارگروه وزارتی اخلاق در پژوهش توسط معاون پژوهشی وزیر ابلاغ میشود.
تبصره ۳- دبیرخانه موظف است گزارش سالانه اقدامات کارگروه را به وزیر ذیربط ارایه کند.
تبصره ۴- با تشکیل کارگروه وزارت اخلاق در پژوهش، سایر کارگروههای متناظر موجود در وزارت منحل میشوند.
ماده ۳- به منظور رعایت استانداردهای اخلاقی مصوب کارگروه وزارتی اخلاق در پژوهش در مراحل مختلف طراحی، اجرا و گزارش نتایج پژوهشها و همچنین اجرای سیاستهای کارگروه مذکر از جمله اتخاذ تدابیر پیشگیرانه موضوع بندهای (۱) و (۲) تبصره (۷) ماده واحده قانون، کارگروه اخلاق در پژوهش در سطح مؤسسه با ترکیب زیر تشکیل میشود:
۱- رییس مؤسسه (رییس).
۲- معاون پژوهشی و فنآوری (یا عناوین مشابه) مؤسسه (دبیر).
۳- معاون آموزشی مؤسسه
۴- سه نفر عضو هیئت علمی صاحبنظر در امور پژوهشی با معرفی معاون پژوهشی و فنآوری مؤسسه و حکم رییس مؤسسه.
۵- یک نفر به عنوان نماینده جامعه علمی به انتخاب مجمع انجمنهای علمی و حکم رییس مؤسسه.
۶- یک نفر صاحبنظر اخلاق در پژوهش به انتخاب و حکم رییس مؤسسه.
۷- یک نفر عضو هیئت علمی رشته حقوق به انتخاب و حکم رییس مؤسسه.
تبصره ۱- اعضای ردیفهای (۴)، (۵)، (۶) و (۷) این ماده به مدت دو سال انتخاب میشوند و انتخاب آنان برای دو دوره متوالی مجاز است.
تبصره ۲- دبیرخانه کارگروه در معاونت پژوهشی و فناوری (یا عناوین مشابه) مؤسسه و بدون ایجاد ساختار سازمانی جدید تشکیل میشود.
تبصره ۳- مؤسساتی که با توجه به ساختار تشکیلاتی خود به تشخیص وزارت، امکان تشکیل کارگروه اخلاق در پژوهش را ندارند، از نظر اجرای تکالیف مقرر در این آییننامه، تابع کارگروه اخلاق در پژوهش یکی از دانشگاههای دولتی به تشخیص وزارت خواهند بود.
ماده ۴- وظایف کارگروه اخلاق در پژوهش مؤسسه به شرح زیر است:
۱- بررسی و آسیبشناسی علل و زمینههای بروز تخلفات پژوهشی و اِعمال تدابیر پیشگیرانه در سطح مؤسسه و ارجاع موضوع به واحدهای ذیربط.
۲- پیشنهاد اصلاح مقررات و رویههای موجود به کارگروه وزارتی اخلاق در پژوهش در راستای کاهش زمینههای بروز تخلفات پژوهشی.
۳- ترویج اخلاق در پژوهش، درستکاری علی و اطلاعرسانی در سطح مؤسسه.
۴- برنامهریزی برای افزایش سطح آگاهی اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارکنان مؤسسه از طریق برگزاری کارگاههای آموزشی، همایشها، نشستهای علمی و نظایر آن.
۵- اطلاعرسانی در خصوص استانداردهای مصوب اخلاق در پژوهش، مصوبات کارگروه وزارتی اخلاق در پژوهش و سایر موارد مشابه که توسط مراجع ذیربط اعلام میشود.
۶- بررسی اولیه و کارشناسی گزارشهای ارتکاب تخلفات پژوهشی موضوع ماده (۱۰) این آییننامه.
۷- اجرای مصوبات کارگروه وزارتی اخلاق در پژوهش و ارایه گزارش عملکرد به کارگروه وزارت متبوع.
۸- بررسی و تصویب پیشنهاده (پروپوزال) پژوهشهایی که بر اساس مصوبات کارگروه وزارتی اخلاق در پژوهش، شروع مراحل انجام آنها منوط به اخذ تأییدیه از کارگروه اخلاق در پژوهش مؤسسه است.
ماده ۵- دستورالعمل نحوه تشکیل، روش کار و شرح وظایف کارگروه اخلاق در پژوهش، نحوه مدیریت تعارض منافع، شرایط و نحوه انتخاب نماینده جامعه علمی، نحوه انتخاب، آموزش و شرایط بازرس یا بازرسان در سطح وزارت و مؤسسات بهظرف سه ماه به تصویب وزیر ذیربط میرسد. بازرسان برای مدت (۲) سال انتخاب میشوند و انتخاب آنها برای دو دوره متوالی مجاز است.
ماده ۶- مؤسسه موظف است در اجرای تبصره (۹) ماده واحده قانون اقدامات زیر را انجام دهد:
۱- پیشنهاده (پروپوزال)ها، رسالهها و پایاننامههای فاقد طبقهبندی دانشجویان تحصیلات تکمیلی باید پس از تصویب در مؤسسه، در ایرانداک ثبت شود.
۲- کلیه رسالهها و پایاننامهها قبل از دفاع باید در ایرانداک مشابهتیابی شود و ارایه گزارش مشابهتیابی برای کسب مجوز دفاع الزامی است. ایرانداک موظف است امکان مشابهتیابی برخط (آنلاین) را برای مؤسسه ایجاد کند.
۳- ارایه گواهی ثبت نهایی پایاننامه/رساله در ایرانداک برای فراغت از تحصیل الزامی است. استفاده از امتیاز پایاننامه/ رساله مربوط برای ترفیع پایه، ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی و تسویه حساب مالی و برخورداری از مزایای مالی آن، منوط به ارایه گواهی ثبت نهایی و مشابهتیابی پایاننامه/ رساله در ایرانداک است. گواهی مذکور باید به صورت برخط (آنلاین) قابل دسترس باشد.
تبصره ۱- مؤسسات وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظفند اطلاعات موضوع این ماده را در سامانه این وزارتخانه ثبت و مشابهت یابی نمایند. وزارت یاد شده موظف است تمهیدات لازم را برای انتقال و ثبت اطلاعات در ایرانداک مطابق استانداردهای ایرانداک اتخاذ کند.
تبصره ۲- نحوه عمل در خصوص اطلاعات و دادههای با موضوعات امنیتی، دفاعی و دارای طبقهبندی موضوع قانون مجازات انتشار و افشای اسناد محرمانه و سری دولتی -مصوب ۱۳۵۳- و آییننامه اجرایی آ« -مصوب ۱۳۵۴- طبق آییننامه اجرایی تبصره بند (ت) ماده (۶۴) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
ماده ۷- خدمات متعارفی که در هر یک از مراحل طراحی، انجام و گزارش نتایج پژوهش برونسپاری میشوند، باید در پیشنهاده (پروپوزال) پژوهشی به صورت شفاف بیان شوند و به تصویب مؤسسه برسند.
ماده ۸- مؤسسه مکلف است متن پایاننامههای فاقد طبقهبندی را حداکثر پنج سال پس از تاریخ دفاع منتشر کند.
ماده ۹- در اجرای تبصره (۴) ماده واحده قانون، وزارت، افرادی از بازرسان خود را که در وزارت و مؤسسات اشتغال به کار دارند، به عنوان ضابط خاص دادگستری تعیین و به منظور طی دوره آموزشی ضابطان دادگستری و دریافت کارت ویژه ضابطان دادگستری به مراجع قضایی مربوط معرفی میکند. ضابطان خاص یادشده پس از دریافت کار ویژه در حدود قوانین و مقررات انجام وظیفه میکنند.
تبصره ۱- چنانچه هر یک از جرایم موضوع قانون، توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به قصد انتفاع و به عنوان حرفه یا شغل ارتکاب یابد، ضابطان خاص یادشده تحقیقات لازم را در آن خصوص انجام میدهند و ضمن گزارش به وزارت و مؤسسه متبوع، مراتب را جهت تعقیب کیفری به اطلاع دادستان شهرستان میرسانند. این امر مانع طرح شکایت مستقیم وزارت یا مؤسسه به دادسرای عمومی و انقلاب نیست. ضابطان خاص مکلف به بررسی و تحقیق در زمینه جرایم ارتکابی یاد شده حسب نظر وزارت یا مؤسسه متبوع هستند.
تبصره ۲- مرتکب یا مرتکبان جرایم موضوع ماده واحده قانون با حکم دادگاه، مکلفند وجوه دریافتی ناشی از جرم را به حساب خزانه واریز کنند.
تبصره ۳- وزارت میتواند در پیگیری جرایم موضوع ماده واحده قانون علاوه بر استفاده از بازرسان خود به عنوان ضابط خاص، در حدود قانون از همکاری سایر ضابطان دادگستری نیز استفاده کند.
تبصره ۴- در ارتکاب جرایم موضوع ماده واحده قانون به صورت سازمانیافته و تکرار و تعدد آن، ضوابط تشدید مجازات برابر قانون اعمال خواهد شد.
ماده ۱۰- گزارشهای ارتکاب تخلفات پژوهشی موضوع تبصره (۶) ماده واحده قانون بدواً در کارگروههای اخلاق در پژوهش موضوع ماده (۳) این آییننامه مطرح میشوند. کارگروههای مزبور ضمن بررسی و تحقیق مقدماتی و در صورت لزوم ارجاع امر به کارشناس متخصص در موضوع، پرونده را به همراه پیشنهادهای خود به مراجع پیشبینی شده در تبصره (۶) ماده واحدها قانون ارسال میکنند تا مطابق قوانین و مقررات مربوط، نسبت به موضوع رسیدگی شود. نظر کارگروه برای مراجع یادشده جنبه مشورتی دارد.
تبصره- کارگروههای اخلاق در پژوهش مکلفند فرد در مظان تقلب را در جریان کامل پرونده قرار دهند و برای وی مهلت دفاع منظور کنند. مراجع موضوع تبصره (۶) ماده واحده قانون نیز مکلفند امکان دسترسی به تمام اطلاعات پرونده و بهرهمندی از وکیل یا نماینده را برای فرد در مظان ارتکاب تقلب فراهم کنند.
ماده ۱۱- در صورت قطعیت محکومیت صادر شده توسط مراجع موضوع تبصره (۶) ماده واحده قانون، مراتب به اطلاع مؤسسه و سازمان اداری و استخدامی کشور و دستگاههای اجرایی ذیربط در مورد کارکنان بخش دولتی میرسد و در مورد کارکنان سایر بخشها به نحو مقتضی اطلاعرسانی خواهد شد تا نسبت به سلب هر گونه امتیاز مادی یا معنوی مترتب بر آن و لغو اثر هر گونه مدرک تحصیلی، پایه، مرتبه علمی، رتبه یا عناوین مشابه علمی، اقدام قانونی لازم را به عمل آورند.
ماده ۱۲- لغو اثر مدرک تحصیلی حاصل از تقلب موضوع تبصره (۶) ماده واحده قانون، پس از اثبات تقلب علمی در کارگروه اخلاق در پژوهش مؤسسه و محکومیت قطعی در مراجع موضوع تبصره (۶) ماده واحده قانون، توسط مؤسسه صادرکننده انجام میشود.
طبق اعلام شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ماده ۱۳ این آئین نامه نیز آمده است: در صورت ارتکاب تقلب علمی موضوع قانون توسط دانشآموختگان دانشگاههای خارج از کشور که مدرک تحصیلی خارجی آنها مورد ارزشیابی قرار گرفته است، پرونده حسب مورد توسط وزارت به یکی از مؤسسات ارجاع میشود. در صورت قطعیت حکم مربوط به ارتکاب تقلب علمی، گواهینامه ارزشیابی صادرشده توسط واحد صادرکننده از درجه اعتبار ساقط خواهد شد.
اسحاق جهانگیری- معاون اول رییسجمهور
مطالب مرتبط:
قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی
آیین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی تصویب شد
- تعداد بازدید: 2039
مهدی حافظی - یکی از مهمترین چالشهای دنیای دیجیتال، ذخیره سازی اطلاعات یا Data Storage است. حجم اطلاعات تولید شده در فضای دیجیتال، هر روز و هر لحظه بیشتر میشود و منطقی است که راهکارهای ذخیره سازی اطلاعات دیجیتال هم به همان نسبت، رشد و توسعه پیدا کنند.
شیوهی سنتی ذخیره سازی اطلاعات دیجیتال، همان چیزی است که همهی ما طی دههی گذشته با آن آشنا بودهایم. هارد دیسکها و فلش مموریها، از جمله رایجترین ابزارهای سنتی ذخیره سازی اطلاعات دیجیتال محسوب میشوند. ولی امروزه با فضاهای ذخیره سازی ابری، شما می توانید فایلهای خود را در یک فضای مجازی ذخیره نمایید و آنها را در رایانۀ کیفی، گوشی موبایل یا وب همیشه به همراه داشته باشید.
ویژگی های فضای ابری
- ذخیره هر نوع فایل: فضای ذخیرهسازی آنلاین و معمولا تا حجم مشخصی رایگان در اختیارتان قرار میگیرد، بنابراین میتوانید عکسها، داستانها، طراحیها، طرحها، موارد ضبط شده، ویدیوها و همه چیز را نگهدارید.
- همه چیزهایتان را همه جا مشاهده کنید: میتوانید به فایلهایتان در فضای ابری از هر تلفن هوشمند، رایانه لوحی، یا رایانهای دسترسی داشته باشید. بنابراین به هرکجا بروید، فایلهایتان نیز با شما میآیند.
- اشتراکگذاری آسان و سریع فایلها و پوشهها: میتوانید بهسرعت دیگران را دعوت کنید تا همه فایلهایی را که میخواهید مشاهده و بارگیری کنید یا با هم روی آنها کار کنید - هیچ گونه پیوست رایانامه لازم نیست.
فضاهای ابری خارجی امن نیستند!
ولی استفاده از فضاهای ابری خارجی یا حتی داخلی مناسب برای انتقال و تبادل اطلاعات سازمانی با همکارانتان نیست.
بعضا ديده شده است همكاران دانشگاهي جهت تبادل فایل های سازمانی خود (با توجه به محدوديت پيوست اتوماسيون تا 5 مگابايت) از فضاهاي ابري خارجي یا از لوازم جانبی ذخیره سازی استفاده می کنند؛ با توجه به حساسیت اطلاعات سازمانی، بعضا این اطلاعات ناخواسته از طریق همین روش های غیر امن بین اعضای سازمان تبادل می گردد و متاسفانه به دست افراد متفرقه مورد سوء استفاده قرار می گیرد.
FumDrive، راهی آسان برای اشتراک اطلاعات سازمانی
دانشگاه فردوسی مشهد نسبت به فراهم کردن سرویس فضای ابری امن و داخلی FumDrive ذیل سرویس ownCloud ویژه كاركنان و اعضاي هيات علمي دانشگاه اقدام نموده است،
یکی از ویژگی های این سرویس امکان استفاده در قالب های مختلف همچون اپلیکیشن موبایل، نرم افزار ویندوز و وب مانند دیگر فضاهای ابری مرسوم است و می تواند جایگزین مناسب فضاهایی چون oneDrive , DropBox , Google Drive و ... باشد.
هم اکنون به کاربر فضایی به میزان 10 گیگابایت به صورت رایگان تخصیص داده می شود و تمام کاربران دانشگاهی می توانند با استفاده از امکان اشتراک گذاری داخلی (با جستجوی آدرس ایمیل افراد) فایل های موجود در سرویس خود را با دیگر اعضای سازمان به اشتراک بگذارند.
مطمئنا تبلیغ فراگير دانشگاهيان به استفاده از این سرویس مي تواند نقش بسزايي در جهت حفاظت اسناد و اطلاعات سازماني فراهم آورد.
راه های دسترسی به FumDrive
جهت دسترسی به این سرویس کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد می توانند با مراجعه به آدرس fumdrive.um.ac.ir و ورود با استفاده از نام کاربری و رمز عبور سرویس رایانامه دانشگاهی خود از این امکان استفاده نمایند.
همچنین جهت دانلود نسخه ویندوز این سرویس و همچنین اپلیکیشن موبایل از لینک های ذیل استفاده نمایید.
ورود به سرویس FumDrive
راهنمای استفاده از سرویس
دانلود نسخه های بروز سرویس از ownCloud
دانلود نسخه تحت ویندوز
دانلود نسخه موبایل
- تعداد بازدید: 3802
نهم مهرماه سال 1397 بود که با شکایت هیئت نظارت و ارزیابی آموزش عالی خراسان رضوی (مستقر در دانشگاه فردوسی مشهد) در دستگاه قضایی و در ادامه ورود قاطع دادسرای ویژه جرایم رایانهای مشهد به ماجرای صدور و فروش انواع مدارک علمی داخلی و خارجی، پرده از تخلفی عظیم در زمینه جعل مدارک عملی در مقاطع مختلف و در سطح کشور صورت میگرفت، برداشته شد و منجر به دستگیری سلطان مدرک گردید.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۵متهم پرونده موسوم به هلدینگ آفتاب در مشهد و به ریاست قاضی منصوری برگزار شد
این جلسه در قالب شعبه ویژه رسیدگی به پرونده اخلالگران و مفسدان در نظام برگزاری اولین جلسه محاکمه متهمان پرونده اقتصادی کشور مستقر در مشهد و با حضور متهمان و وکلای مدافع آنها، نمایندگان سازمانها و ادارات، جمعی از شکات و وکلای آنها و نماینده دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی برگزار شد.
قاضی با اشاره به نحوه تشکیل پرونده و قرائت اسامی متهمان گفت: این پرونده دارای 15متهم، بیش از 40جلد و بیش از شش هزار برگ و اسناد است.
نماینده دادستان مرکز خراسان رضوی با قرار گرفتن در جایگاه ضمن قرائت کیفرخواست متهمین گفت: متهم ردیف اول امیررضا ثابت، با تشکیل یک شبکه بزرگ اقدام به انجام اقدامات غیرقانونی از جمله جعل مهر مراکز آموزش عالی و صدور مدارک جعلی میکرده است.
طبق اعلام نماینده دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی، اخلال در نظام اقتصادی کشور و تشکیل شبکه کلاهبرداری و فرارمالیاتی از جمله اتهامات متهم است
- تعداد بازدید: 2960
به اطلاع دانشگاهیان محترم می رساند بر اساس مكاتبه واصله از مركز حراست وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري هرگونه همكاري و ارتباط با نمايندگان سازمان «آيسك» (AIESEC) در ايران مورد تاييد نمي باشد لذا خواهشمند است مراتب به نحو مقتضي به كليه دانشجويان و همكاران دانشگاهي اطلاع رساني گردد.
- تعداد بازدید: 2104
این برنامه را محمد تنکابنی برای گروه اجتماعی شبکه پنج سیما تهیه می کند و دکتر حسینی سردبیری آن را بر عهده دارد.
یکی از مباحث و موضوعاتی که نیاز آن برای عموم جامعه احساس می شود بحث سواد امنیتی است. امروزه با توجه به یکه تازی در فضای مجازی و شیطنت های مدرن و خاص دشمنان در حوزه های خرابکاری در مراکز مهم، ترور دانشمندان هسته ای کشور و اقدامات خاص در فضای فرهنگی جامعه موضوع سواد امنیتی از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است. علت بیشتر این اتفاقات در ناآگاهی و عدم شناخت نسبت به تهدیدات، خطرات و دام های سرویس های اطلاعاتی بیگانه است که از این فرصت استفاده می کنند و با سوء استفاده از افراد در جهت تحقق اهداف خود سود میبرند. از این رو برنامه "چترنجات" سعی می کند بهترین آموزش را در قالب یک برنامه تلویزیونی برای مخاطبان داشته باشد.
این قسمت در خصوص «آسیب های سازمانی» می باشد.
آرشیو برنامه تلویزیونی چتر نجات
برنامه تلویزیونی چتر نجات - embed
- تعداد بازدید: 1263