گزارش نمونه ای از تلاش كلاهبرداران تلفنی به قصد اخاذی از یكی از همکاران دانشگاه جهت آشنایی با روش های این کلاهبرداران منتشر می شود:
پیرو گزارشات قبلی مربوط به كلاهبرداری تلفنی از همكاران محترم دانشگاهی، اینجانب نیز اخیرا در معرض گونه ی جدیدی از كلاهبرداری تلفنی قرار گرفتم كه جزئیات آن را به حضورتان تقدیم می كنم تا آگاهی همكاران برای مقابله با مواردی از این دست بیشتر شود.
دیروز( 16 مهر) بعد از ظهر در معرض یك مورد كلاهبرداری تلفنی قرار گرفتم، با توجه به هشیاری نسبی خودم (كه بخشی از آن را مدیون گزارشهای دریافتی از مدیریت حراست دانشگاه هستم ) متوجه كلاهبرداری شدم و طرف مقابل را به اصطلاح دست به سر نمودم.
فردی كه خودش را "آیدین شكر اف" معرفی میك رد با پیش شماره 0990 (ایرانسل) با مدیر بازرگانی یكی از كارخانجات مشهد تماس گرفته بود و با زبان بی زبانی كه مثلا فارسی و انگلیسی بلد نیست؛ گفته بود من فقط تركی (استانبولی) بلدم و فقط به نحوی با گفتن اسم كارخانه گفته بود كه انگار با كارخانه كار دارم و الان در فرودگاه تهران هستم…
با توجه به تسلط نسبی اینجانب به زبان تركی استانبولی از من خواستند با وی تماس گرفته و راهنمایی اش كنم بیاید مشهد .
با تاخیر یك ساعته با طرف تماس گرفتم اظهار كرد كه من الان فرودگاه تهران سرگردان و علافم. پرسیدم امام خمینی یا مهرآباد كه گفت فرودگاه مهرآباد ام و می خواهم بیام مشهد (یعنی مثلا فهمیده بود كه كارخانه مشهد هست) از تركمنستان آمدم و فقط لیر تركیه همراهم هست!!! نمی توانم بلیط بگیرم. به ایشان گفتم تصویر پاسپورتت را بفرست تا برایت بلیط بگیرم. گفت اینترنت ندارم. گفتم اسم و فامیل و شماره پاسپورت را بفرست، گفت بلیط گرفتم فقط پولش مونده...
با چند بار تماس مشخص شد که پاسپورت تحویل مسئول كانتر پرواز زاگرس می باشد و بلیط را صادر كرده و با توجه به اینکه به پرواز نیم ساعت بیشتر نمانده، تا پول را نگیرد پاسپورت را به طرف خارجی پس نمی دهد، در گفتگو با این فردی که خود را مسئول کانتر پرواز معرفی می کرد، از وی خواستم كه شماره كارت بفرستد تا پول را واریز کنم، نام صاحب شماره كارت را چك كردم، نام خانوادگی دلائی میلان بود (البته فرد پشت كانتر خود را میلانی معرفی كرده بود) و وانمود می كرد كه به شدت سرش شلوغ است!؟!
در تماسهای مكرر من با فرد مورد نظر هیچ صدای محیطی فرودگاه نمی آمد مثلا پیجینگ فرودگاه یا همهمه ی مسافرین و گاها صدای ماشین یا موتور شنیده می شد كه بسیار شك برانگیز بود. لیست پروازها را از اینترنت چك كردم دیدم پرواز بعدی زاگرس به مقصد مشهد ساعت 11 شب هست. ضمن اینكه با ایستگاه زاگرس تهران تماس گرفتم ولی فرد مذكور را نمی شناختند.
من هم دست آخر به اوگفتم ساعت كاری كارخانه تمام شده وكسی نمی تواند كارت به كارت کند، فرد خارجی گفت: لطفا از خودت واریز کن، من قرار است در هتل پارس در وکیل آباد اسکان یابم و به محض رسیدن پول شما را پس می دهم. منم با عذرخواهی گفتم متاسفانه در كارتم پول نیست.
موردی كه ایشان تلاش داشت از آن استفاده كند برانگیختن احساس كمك به یك خارجی بود و تاكید می كرد چرا مردم مملكت شما اینجوری هستند و كمك نمی كنند و ...
شاید مدل كلاهبرداری ایشان برای اساتید دانشگاه هم پیش بیاید که مثلا فردی خودش را استاد خارجی معرفی كنه و تقاضاهایی از این دست داشته باشد، مناسب دیدم كه همكاران محترم در جریان این مدل از كلاهبرداری تلفنی نیز قرار بگیرند.
خواهشمند است ضمن حفظ هوشیاری کامل در این خصوص از هرگونه همکاری با کلاهبرداران جدا خودداری نموده و مراتب را سریعا به مدیریت حراست دانشگاه اعلام نمایید.
با استفاده از لینک های ذیل می توانید با روش های این کلاهبرداران بیشتر آشنا شوید.
مطالب مرتبط
- کلاهبرداری تلفنی همچنان ادامه دارد ...
- گزارش كلاهبرداری ناكام تلفنی از كارمند دانشگاه
- گزارش كلاهبرداری ناكام تلفنی از عضو هیات علمی
- کلاهبرداری ناکام تلفنی به سبک رادیو جوان!
- کلاهبرداری ناکام تلفنی این بار به سبکی جدید