مدیریت حراست دانشگاه فردوسی مشهد به منظور حفظ اصول و ارزش هاي نظام مقدس جمهوري اسلامي ترويج فرهنگ خدمت گزاري و مسووليت پذيري در برابر مردم، استقرار نظام شايسته سالاري و رعايت قوانين و مقررات، تعامل و همكاري با مديران براى تحقق اهداف سازماني، تلاش مجدانه براي شناسايي فرصت ها ، آسيب ها و عوامل تهديد كننده سازمان و پيش گيري از بروز عوامل تهديد و در نهايت اهتمام به تحقق حراست اثرگذار، تصميم ساز و پاسخگو، با برخورداري از سه اداره به نام هاي اداره حفاظت پرسنلي، اداره حفاظت فناوری اطلاعات، اسناد و مدارک و اداره حفاظت فيزيكي (انتظامات) فعاليت مي نمايد.

برخی از وظایف:

  • حفاظت از اطلاعات پرسنلي، اسناد، اماكن و محيط هاي تحت پوشش به منظور جلوگيري از هرگونه تهديد و خطرات احتمالي.
  • ارائه مشاوره امنيتي و خدمات اطلاعاتي به رياست دانشگاه.
  • تهيه شناسنامه محيطي، جمع بندي اخبار و تنظيم گزارش هاي لازم.
  •  پيش بيني و پيش گيري از تحركات غير قانوني در دانشگاه.
  • تهيه طرح هاي حفاظتي و صدور دستورالعمل هاي حفاظتي و آموزش پرسنل براي حفظ و نگهداري اسناد طبقه بندي شده و نظارت بر حسن انجام آن.
  • تهيه طرح هاي حفاظتي و صدور دستورالعمل هاي حفاظتي اماكن و نظارت بر عملكرد اداره حفاظت فیزیکی و انتظامات.
  • صدور كارت شناسايي و مجوز تردد و رعايت تدابير لازم براي پيش گيري از هرگونه سوء استفاده و جعل.
  • ايجاد بايگاني و دبيرخانه محرمانه براي ثبت و صدور كليه نامه هاي طبقه بندي شده دستگاه
  • نظارت بر رعایت ملاحظات حفاظتی و امنیتی در خصوص نصب و توسعه شبکه هاي موجود در دانشگاه.
  • انجام سایر امور در حدود دستورالعمل ها و وظایف محول شده.

 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA

مدیریت حراست دانشگاه

حراست دانشگاه به منظور حفظ اصول و ارزش هاي نظام مقدس جمهوري اسلامي ترويج فرهنگ خدمت گزاري و مسووليت پذيري در برابر مردم، استقرار نظام شايسته سالاري و رعايت قوانين و مقررات، تعامل و همكاري با مديران براى تحقق اهداف سازماني، تلاش مجدانه براي شناسايي فرصت ها ، آسيب ها و عوامل تهديد كننده سازمان و پيش گيري از بروز عوامل تهديد و در نهايت اهتمام به تحقق حراست اثرگذار، تصميم ساز و پاسخگو، با برخورداري از چهار اداره به نام هاي اداره حفاظت پرسنلي، اداره حفاظت اسناد و مدارک و صدور كارت شناسايي، اداره حفاظت فيزيكي (انتظامات(، اداره حفاظت فناوري اطلاعات و ارتباطات راديويي فعاليت مي نمايد.

 

سوولان مديري

دوران تصدي

نام و نام خانوادگي

69 62 تا

سيد محمود ضيائى

69تا كنون

مرتضى ا يمن شهيدى

وظايف

 

·        حفاظت از اطلاعات پرسنلي، اسناد، اماكن و محيط هاي تحت پوشش به منظور جلوگيري از هرگونه تهديد و خطرات احتمالي.

·        ارائه مشاوره امنيتي و خدمات اطلاعاتي به رياست دانشگاه.

·        تهيه شناسنامه محيطي، جمع بندي اخبار و تنظيم گزارش هاي لازم و تهيه بولتن.

·         پيش بيني و پيش گيري از تحركات غير قانوني در دانشگاه.

·        پاسخ گويي به سازمان هاي ذي صلاح در بارة درخواست پيشينه پرسنلي افراد.

·        تهيه طرح هاي حفاظتي و صدور دستورالعمل هاي حفاظتي و آموزش پرسنل براي حفظ و نگهداري اسناد طبقه بندي شده و نظارت بر حسن انجام آن.

·        طبقه بندي حفاظتي ساختمان ها و تأسيسات تحت پوشش دستگاه با هماهنگي مراجع ذي ربط.

·        تهيه طرح هاي حفاظتي و صدور دستورالعمل هاي حفاظتي اماكن و نظارت بر عملكرد اداره انتظامات در حوزه حفاظت فيزيكي.

·        صدور كارت شناسايي و مجوز تردد و رعايت تدابير لازم براي پيش گيري از هرگونه سوء استفاده و جعل.

·        ايجاد بايگاني و دبيرخانه محرمانه براي ثبت و صدور كليه نامه هاي طبقه بندي شده دستگاه

 

 

 


با تأسی به تعالیم انسان ساز اسلام و با الهام از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، منشور سازمانی حراستها به شرح ذیل می باشد:

  • عمل به احکام و موازین دین مبین اسلام
  • رعایت موازین و مقررات و ترویج فرهنگ مسوولیت پذیری، قانون گرایی و تعمیم آن در سازمان.
  • تلاش در تامین امنیت شغلی کارکنان
  • رعایت اصل احترام و تکریم ارباب رجوع
  • رعایت حریم خصوصی افراد و تلاش در جهت حفظ آبرو و اسرار سازمان
  • تلاش در جهت استقرار نظام شایسته سالاری با تکیه بر شناسایی و معرفی افراد متعهد و متخصص
  • تعامل و همکاری با مدیران جهت تحقق اهداف سازمان
  • تلاش مجدانه در شناسایی و پیشگیری از آسیبهای سازمان
  • شناسایی متخلفان و برخورد متناسب و قانونی با آنان
  • بهره مندی از نگرش کلان و برنامه ریزی متناسب با فناوری روز
  •  توجه به سه اصل دقت- صحت- سرعت در بررسی گزارش های رسیده و اطلاع رسانی به موقع
  • اهتمام به تحقق بخشیدن سه شعار اساسی حراست اثرگذار، تصمیم ساز و پاسخگو

 

 

1473232059-dar-1-negah

تعریف حراست

حراست در لغت به معنای پاسداری و مراقبت کردن می باشد . از لحاظ عرف اداری حراست به نهادی گفته می شود که در تشکیلات یک سازمان وجود داشته و وظیفه مراقبت از سلامت اجزای ریز و درشت آن تشکیلات را در برابر انواع و اقسام انحراف های موجود به عهده دارد .

وظایف حراست

حراست پشتوانه ای محکم برای سلامت جامعه اداری به زبان دیگر وظیفه اصلی حراست ، مواظبت از سلامت سازمان است ؛ چرا که هر سازمانی جهت نیل به اهداف خود به سلامت درونی و بیرونی نیاز دارد . از آنجا که سلامت هر سازمان همواره در معرض آلودگی ها و تهدید های درونی و نفوذی است ، برای حفظ سلامت و پیشگیری از آلودگی ها نیازمند سیستمی هستیم که با دقت زیاد اولاً : از نفوذ آفت ها به داخل سیستم جلوگیری کند . ثانیاً : با تشخیص و شناخت آفت های درونی ، زمینه های علاج به موقع و سلامت سازمان را فراهم سازد .

وظایف مدیریت حراست برای رسیدن به اهداف

  1. حفاظت و صیانت از کارکنان در برابر آسیب ها و تهدیدات احتمالی
  2. ارائه مشاوره و اطلاع رسانی به موقع از وضعیت سازمان به مقام ارشد سازمان و سایر مراجع ذیربط
  3. حفاظت از اماکن، تأسیسات و تجهیزات
  4. حفاظت از اسناد
  5. انجام مأموریت های محوله از سوی مرجع ذیصلاح در چهارچوب مقررات و شرح وظایف

 

 بنابراین حضور حراست در عرصه فرآیندهای سازمانی ، همواره در جهت دستیابی به دو هدف عمده زیر است:

  1.  هدف کلان و راهبردی : حفظ و ارتقای توان حفاظتی و امنیتی سازمان به منظورپیش برد اهداف سازمان .
  2. اهداف عملیاتی : همراهی و مساعدت مدیران با ارائه مشورت های موثر و اطلاع رسانی به موقع ، اعمال نظارت ها و انجام اقدام های موثر جهت حفاظت همه جانبه از ایمنی و سلامت منابع سازمان

نقش حراست

حراست به عنوان مشاور مدیریت: حراست به عنوان چشم مدیر در سازمان و با توجه به اشرافی که به مجموعه دارد می تواند مشاور خوبی برای مدیریت محسوب شود . البته بسیار روشن است که مسئولین حراست ، زمانی می توانند در این خصوص موفق باشند که از علم ، تخصص ،درایت و روشن بینی خوبی برخوردار باشند .
حفاظت از دانشگاهیان: وظیفه نیروی انسانی،رسیدن به اهداف سازمانی است ولی وظیفه حراست ها حفظ سلامت نیروی انسانی است.
احقاق حقوق دانشگاهیان: از نظر علم مدیریت ، سازمانی می تواند موفق و پویا و پیش رو با شد که کارکنانی با انگیزه و راضی داشته باشد ، زیرا از کارمند ناراضی ، خلاقیت و ابتکار به وجود نمی آید . بنابراین می بایست به منشأ نارضایتی های کارکنان توجه نموده و نسبت به توجیه مدیران و اصلاح روش ها اقدام کند . بدیهی است حراست می تواند از این طریق ، خدمات قابل توجهی به مدیریت ، کارکنان مجموعه و در کل به نظام مقدس اسلامی ارائه نماید .
احقاق حقوق ارباب رجوع: یکی از دلایل تأسیس ادارات و سازمانها وارگانها ، ارائه خدمات به مردم می باشد و از طرف دیگر توجه و دقت در رضایت مندی ارباب رجوع .
شایسته سالاری (کمک به انتصاب افراد شایسته ): طبق قانون ، انتصاب مسئولین به پست های حساس که در آئین نامه تعریف شده ، باید پس از تعیین صلاحیت مراجع ذیصلاح و حراست صورت گیرد .

 

نقش حراست در پیش گیری از وقوع تخلف ها 

سه نقش اساسی حراست به منظور پیشگیری از وقوع تخلف‌ها در سازمان به شرح زیر می باشد :

  • اول : نقش هشدار دهنده یا پیشگیری کننده
  • دوم : نقش اصلاح کننده یا درمان کننده
  • سوم : ارجاع جهت پیگیری توسط مراجع ذیربط که در قانون مشخص شده است.

این وظیفه خطیر حراست از جهاتی شبیه به نهادهای بهداشتی درمانی است چنانچه این نهاد در ابتدا سعی بر آن دارد که ابتدا از هر آلودگی و بیماری پیشگیری نماید و در مرحله بعد اگر احتمالاً کسی آلوده شد او را درمان نماید و در نهایت اگر دو روش قبلی موثر واقع نشد مراتب جهت اقدام قانونی به مراجع ذیربط ارجاع دهد.


کوتاه سخن آخر

 اطلاعات شما حتی اگر بسیار ناچیز به نظر رسد شاید برای ارتقاء سلامت اداری کمک بزرگی باشد . بنابراین در جهت سالم سازی محیط ،ما را یاری نمائید.